12.4.2016 Kamil Gric

Dobrý text není na jedno použití

Firmy či startupy dnes generují obrovské množství obsahu. Přestože je jeho kvalita vysoká, málokdo si dá čas věnovat se tomu nejdůležitějšímu – jak maximalizovat efekt z vytvořeného obsahu.

Jeden z největších technologických blogů HubSpot dnes zaměstnává více než 50 desítek píšících autorů. Co překvapí více než uvedené číslo redaktorů je množství obsahu, který měsíčně v průměru generují – jde o pouhé 1-2 velké články měsíčně. Důvodem není lenivost ani uvolněná morálka v HubSpotu, ale fakt, že většina času každého z autorů je věnována propagaci textu a snahou o jeho využití napříč všemi marketingovými kanály. Proč byste to měli dělat také?

Vydat článek na blogu nestačí

Typická česká firma (zvláště v prostředí internetu) dnes disponuje blogem či firemním webem, kde se s větší či menší úspěšností snaží komunikovat se svými zákazníky. Obsah těchto stránek vzniká často podle stejného klíče: markeťák dostane téma a pár informací, ze kterých on nebo někdo jiný vytvoří text. Článek se zveřejní a v lepším případě alespoň zmíní na sociálních sítích, aby o něm věděli i ti, co firemní blog nenavštěvují často. A co dál? Vlastně nic. Pro 90 % firem je to konečné.

Zkusme předpokládat, že vytvořený obsah obsahuje zajímavý názor, radu či kus firemního know-how. Zkrátka něco, co může být užitečné ostatním. Proč článek nevzít a nenabídnout zákazníkům v newsletteru? Co ho nabídnout novinářům, pokud opravdu obsahuje zajímavé informace? Nejsou informace v článku natolik důležité, aby je bylo možné využít v interním vzdělávání? Nepomohou nějak obchodním zástupcům? To jsou jen jedny z mnoha otázek, které byste si měli položit.

Málokdo dnes umí maximalizovat efekt z vytvořeného obsahu. Jediný materiál je přitom možné zužitkovat hned několikrát a s minimálními náklady.
Kamil Gric

Případová studie může být sexy

Vezměme si například jeden z nejnudnějších textových formátů vůbec – případovou studii. Dobrá případová studie může splňovat všechny nároky kvalitního textu – vypráví příběh (jak jste pomohli svému klientovi), ukazuje čísla a statistiky (jakých výsledků jste s klientem dosáhli) a pokud prozradíte trochu ze svého know-how, může i inspirovat (můžu to tak také dělat?). A abyste čtenáři nasadili ještě většího brouka do hlavy, přidáte i stručné vyjádření klienta na téma, proč by vaši firmu nikdy nevyměnil za jinou (zda je to pravda, nechejme stranou).

V reálném světě má případová studie zpravidla podobu několikastránkového dokumentu či letáku. Po dokončení se vytiskne a vloží do složek obchodníkům, v lepším případě alespoň zveřejní na firemním webu. To by alespoň udělala většina firem. Ty chytřejší tím ale nekončí.

Jak to dělá ACOMWARE

Nyní si propůjčím příklad konkrétní firmy. V konzultační společnosti ACOMWARE, která se věnuje e-commerce a pomáhá firmám s online marketingovými aktivitami, připravujeme případovou studii prakticky každý měsíc. Jak již bylo prozrazeno, jako první je případová studie zveřejněna na webu a zmíněna na sociálních sítích, po vytištění ji mají k dispozici obchodníci a konzultanti.

V ACOMWARE ale s jejím využitím dále pokračujeme. Vytištěné případové studie se přibalují se k materiálům z vlastních či cizích konferencí – ukazujeme na nich, jak vám konzultační firma pomůže. Data ze studií se používají do vlastních prezentací a školení, a to zhruba rok i déle od svého zveřejnění – zkrátka do doby, kdy jsou stále relevantní. Hrají také roli v interním vzdělávání. Každý zaměstnanec by měl případové studie číst a otázky na jejich obsah bývají součástí pravidelných testů znalostí.

Novináři také potřebují informace

Informace z případových studií však mají překvapivě velké využití také v oblasti PR a komunikace s médii. Téměř za každým příkladem úspěšné kampaně se skrývá spokojený klient s příběhem. Pokud tento příběh nabídnete – třeba ve formě krátkého komentáře či jiného textu – médiím, budete často překvapeni odezvou. Většina novinářů chce nabízet svým čtenářům konkrétní příklady z praxe a případová studie je může poměrně snadno obsahovat.

Jistě, uvedený příklad je stále jenom příkladem. Názorně však ukazuje, jak hned několikrát a s minimálními náklady zužitkovat jediný materiál. Případová studie skutečně může posloužit jako zajímavý obsah pro web a sociální sítě, newslettery, PR, obchodní aktivity, konference, školení nebo interní vzdělávání. A to ještě nebyla řeč o využití čísel a dat v PPC kampaních, remarketingu a jinde.

6 způsobů, jak použít studii (nebo jiný článek)

Sociální sítě

Článek po zveřejnění na blogu nebo firemním webu zmiňte na sociálních sítích. Pokud jde o zajímavou studii, podpořte ji placenou inzercí. Nejlepší informace z článku vydávejte s odstupem jako krátké příspěvky i týdny po původním zveřejnění.

Newsletter

Odkaz na článek či jeho část samozřejmě vložte do běžného newsletteru. Pokud jste vytvořili originální obsah, zkuste ho nabídnout samostatným emailem, který zacílíte na vybraný segment vaší databáze.

Média a PR

Novináři potřebují neustále nové informace, zejména pak příběhy, čísla a trendy. Zkuste svůj obsah nabídnout novinářům z médií ve vašem oboru. Často ho rádi převezmou, jindy jim poslouží jako inspirace pro další téma (v němž vás budou samozřejmě citovat).

Konference a školení

Pokud aktivně vystupujete na konferencích, využívejte data ze svých studií v přednáškách. Předáváte tím užitečné know-how a inspirujete posluchače. To samé platí pro školení zákazníků, ať již jde o vaše stávající, nebo potenciální nové. Pokud máte štěstí, vaše informace budou ve svých přednáškách používat i jiné firmy.

PPC a další reklama

Zajímavý článek, studie čí příběh vašeho klienta může posloužit jako skvělý obsah vašich PPC inzerátů, remarketingových bannerů apod. Místo prázdných hesel jako „lepší výsledky“ nebo „nižší cena“ nabízíte praktické zkušenosti a konkrétní čísla.

Interní vzdělávání

Každý šéf chce po svých zaměstnancích to, aby se aktivně vzdělávali. Informujte je pravidelně o obsahu, který vytváříte, a kterým nejen rozšiřujete jejich znalosti, ale také je seznamujete s děním ve firmě. Pokud znalosti zaměstnanců testujete, ověřujte, že váš obsah čtou.

Zdroj: Článek vyšel na: http://www.ipodnikatel.cz/Internetovy-marketing/dobry-text-neni-na-jedno-pouziti.html

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět...Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tagged: , , ,