10.5.2016 Kamil Gric

10 tipů, jak textem zaujmout i náročné zákazníky

Obchodní texty jsou jako utajení prodejci převlečení do písmen. Umět o své firmě mluvit a psát tak, aby to zaujalo zákazníky a prodávalo, je přes léta školní výuky a napsaných slohových prací stále umění. Začínající i větší firmy to ale hravě zvládnou díky následujícím tipům.

Pokud se někde zvyšují nároky na kvalitu textů, je to právě marketing. Text je nedílnou součástí většiny sdělení, které marketéři předkládají svým zákazníkům. Už dávno přitom nestačí jen umět psát, respektive zhmotnit myšlenku v pár odstavcích. Cílem je vzbudit emoce a na rozdíl od konkurence zaujmout textem natolik, že prodá. Věci již nelze pouze přikrášlit, ale je třeba je popsat dostatečně zajímavě. Jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je neustále pilovat techniku a zlepšovat se v psaní.

Lidé vydrží u dobrého příběhu klidně až do noci, což se zřejmě nestane se strohým či dlouhým návodem, který postrádá emoce.
Kamil Gric

1. tip: Vyprávět příběhy se vyplatí

Kouzlo příběhu lze dobře využít v marketingu. Jednoduchou formou zákazníkovi přiblížíme například nabízenou službu a zároveň tím budujeme základy vzájemného vztahu a důvěry. Prostřednictvím příběhů lze dosáhnout pocitu sblížení a dále pracovat s emocemi, které by měly odpovídat konkrétnímu záměru. Potřebujete pro vyprávění další argument? Stačí si uvědomit, že lidé obecně vydrží u příběhu klidně až do noci, což se zřejmě nestane se strohým či naopak obsáhlým návodem.

2. tip: Copywriter krmí hladový dav

Texty vytváříme pro své zákazníky. Proto je namístě začít pátrat po tom, co by je mohlo aktuálně zajímat, jaké jsou jejich touhy a potřeby. Záměrně vyhledávejte témata, po nichž vaši zákazníci hladoví, nebo ke kterým se nevyjadřují média ani vaši konkurenti. Zákazníci patrně nebudou přijímat se zájmem holé informace prezentované na webové stránce v sekci O společnosti, mnohem zajímavější pro ně bude například unikátní řešení problému, kterým se sami právě zaobírají.

3. tip: Zjednodušit obsah je výhodné

V současné době se často setkáváme s tvrzením, že lidé nečtou, ale skenují. Co to pro copywritera znamená? Určitě ne konec jeho kariéry, ba právě naopak. V tomto případě stačí zjednodušit obsah, doladit jeho strukturu a používat zajímavé mezititulky. V praxi to bude vypadat tak, že zkrátíme texty natolik, aby v nich převažovaly zejména konkrétní a nejzajímavější informace.

4. tip: Hovořím jazykem vašeho kmene

Možná jste již slyšeli výrok: Piště tak, jak mluvíte. Pokud se chcete přiblížit k dané cílové skupině, komunikujte s nimi tak, aby to pro ně bylo srozumitelné. V momentu, kdy chceme prodat prostřednictvím konkrétního sdělení nějaký produkt, oslovíme zákazníky způsobem, který je jim blízký (to zjistíme na základě důkladného poznání „cílovky“).

Znázorněme si to na jednoduchém příkladu: Jistý odborník chce nabídnout k prodeji technickou vychytávku, která pomáhá domácnostem uspořit peníze za vodu. Ve chvíli, kdy chce vyložit výhody svého produktu, používá odbornou terminologii, která je mu vlastní. Ta se však zcela se míjí s požadavky jeho cílové skupiny, kterou jsou domácnosti. Místo toho tak musí nahradit informace o technologii o konkrétní výhody a přínosy svého výrobku, případně také ekologický aspekt, který může vyvolat emoce.

5. tip: Vsaďte na aktivní konstrukci

V marketingové komunikaci je výhodnější užívat aktivní věty, zákazník se v tomto případě lépe ztotožní s dějem. Naopak pasivní konstrukce vhodně využijeme třeba v odborném textu. Odlišnost obou typů si ukážeme prostřednictvím následujícího příkladu pasivní a aktivní věty: „Společnost X byla vybrána porotou a oceněna jako nejlepší“ nebo: „Porota vybrala společnost X a ocenila ji jako nejlepší.“

6.tip: Lhát se nemá, ale holá pravda je nuda

Pro budování vzájemné důvěry je vhodné poskytovat zákazníkům pravdivé a ověřené informace, a to nejlépe z několika různých zdrojů. Ve chvíli, kdy máme sdělení připravené, nastává ten správný čas na to, okořenit jej patřičným zaujetím a zájmem. Text oživíme například vkládáním různých zajímavostí, netradičními či novými postřehy, u kterých si zákazník řekne: „Aha!”

7. tip: Nevařte z vody jenom samé rady

Příspěvky s návody nebo radami jsou sice populární, ale i pro ně platí, že čeho je moc, toho je příliš. Komunikaci bychom neměli zakládat pouze na radách, zákazník by totiž mohl lehce nabýt dojmu, že se s ním manipuluje a neustále ho do něčeho nutíme. Zkuste namísto toho pracovat s výhodami, které dáte do spojitosti s vhodnými příklady.

8. tip: Dáváme zdarma, bezplatně a pořád dokola

Slovo zdarma v některých případech funguje jako magnet. Pokud jej však používáme velmi často, můžeme docílit zcela opačného efektu. Některé zahraniční studie již poukazují na to, že lidé na slova jako zdarma či bezplatně přestávají reagovat – připadají jim jednoduše podezřelá. Texty musí v první řadě působit důvěryhodně, a proto není potřeba strhávat lavinu příslibů bezplatné pomoci.

9. tip: Nezapomeňte doladit vizuální stránku

Lidské oko zpracovává neustále nové podněty. Zrak současného zákazníka je dost otrlý a textem nejčastěji pouze skenuje. Vyplatí se proto pečovat o vizuální podobu marketingové komunikace. Jedná se o zajímavou a poutavou grafiku, různé obrázky, ale také o texty a jejich podobu. Vyhrát si můžeme například s obsahem a strukturováním, nezbytností jsou pravidelné mezinadpisy. Vsadit na přehledné odstavce se vyplatí stejně tak jako namísto dlouhých souvětí používat jednoduché věty.

10. tip: Rozptýlení může být vaším zabijákem

Na inspiraci nemůžete čekat. Musíte na ni jít s holí,“ zní citát Jacka Londona. Pravdou je, že pouhé čekání v tomto případě může trvat i věčnost. Zkrátka, někdy se stává, že inspirace nepřichází. Pokud se vás tento problém týká, začněte vypnutím telefonu a počítače. Když vám psaní nejde ani po jejich vypnutí, nemusíte brát do ruky hůl, doporučujeme spíše změnit prostředí. Jednoduše nahraďte pohodlí kanceláře za kreativnější prostor v kavárně nebo parku. Samozřejmě dle vlastních preferencí.

Zdroj: Článek naleznete na internetových stránkách http://www.ipodnikatel.cz/Marketing/10-tipu-jak-textem-zaujmout-i-narocne-zakazniky.html

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět...Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tagged: , , ,